25 October 2011

Balik kampung

Mama: "Raya Haji ni kita balik kampung ye. Cik Su pun balik" ...

Amir: "Tak nak ... Tak nak ... Amir tak nak balik kampung ... Amir nak balik Kelantan aje. Kat Kelantan ada cik Su, nenek ... Tok ayah dan Una" ...

Mama: "Sama lah tu ... Kita balik kampung" ...

Amir: "Mama, tak baik cakap nenek tinggal kat kampung" ...

Mama: ??? "Kenapa ?" ...

Amir: "Amir tengok dalam TV, kampung tu ialah, ada banyak hutan ... Rumah tak cantik ... Tapi rumah nenek cantik aje ... Mestilah nenek tinggal kat Kelantan bukan dekat kampung ...

Mama: ["Urmm ... TV mana si Amir tengok ni !!]

Bertarikh 24hb Okt 2011, jam 1327

27 September 2011

Yen

Amir: "Mahal tak mainan ni ayah ?" [sambil tunjuk model Transformers Bumblebee]

Ayah: "Tak mahal sangat, biasa aje ..."

Amir: "Ooo ... Berapa Yen ni, ayah ?"

Mama: "Isshh budak ni. Yen pula dia, bila masa kita duduk Jepun ni ... RM lah darling ..."

Bertarikh 22hb Sept 2011, jam 2113

16 September 2011

Makan angin

Mama: "Amir, nanti Amir cakap dekat cikgu Amir. Esok Amir tak dapat pergi sekolah. Mama dan Ayah kena kerja. Atok dan Tok Ma pergi makan angin. Takde siapa nak hantar Amir pergi school."

Amir: Dengan muka confuse. "Mama cakap apa? Makan angin ? Kenapa nak makan angin pulak ? Nasi kan ada ? Kalau makan angin nanti lalat boleh masuk mulut ..."

Mama: "Mama salah cakap, Atok dan Tok Ma pergi jalan - jalan.

Amir: "Ooo, cakap la awal - awal ..."

Mama malas nak soal jawab dengan Amir sebenarnya sebab Mama nak cepat. Hehehe ...

Bertarikh 15hb Sept 2011

14 September 2011

Kompilasi ucapan hari lahir kelima Amir

Dikompilasikan dari laman Facebook Mama Amir:

MH: Happy birthday Amir ... semoga doa Mama dimakbulkan ... Amin ...

ZI: Selamat hari lahir Amir.

CJCD: Laaa buzday Amir The Bumble Bee rupanya hari ni ... Semalam tak cakap pun ... Happy birthday Amir ... So pi celebrate kat mana ni Amir oiii ...

FZ: Happy birthday Amir

SHD: Happy birthday Amir ... Stay cute n stay brilliant !

IB: Happy Birthday Abg Amir ... lots of ♥♥♥ from Cik Ili ...

NF: Happy birthday Amir, dah upload gambar ke ??

HH: Happy besday, handsome boy ... Semoga menjadi anak soleh kebanggaan ayah dan bonda di dunia dan akhirat ... InsyaAllah

SSA: Tanti Auguri a te Amir ... Baccio e braccio amore ! Sorry ya takde hadiah ... hehehe

FA: Happy birthday Amirul...

EH: Happy besdey Amirul ... semoga jadi anak yang soleh dan berjaya !

HH: 'sanah hilwah' untuk Amirul ... Stay cool n ensem n becomes mukmin soleh k ... - untie Mim n family ...

NAA: Hepy besday ler ... Semoga panjang umur yer ... Dimurahkan rezeki ... AMIN ...

AZ: Happy belated birthday, Amirul !!


Hari lahir kelima Amir: 08.09.2011

Pesanan Mama di laman Facebook beliau:
Happy birthday Mohamad Amirul Ikhwan Bin MF ... there's no word in this world that can describe how much Mama n Ayah luv you ... Semoga Amir akan menjadi anak yang soleh, mendengar kata n rajin belajar ... Amin
Bertarikh 8hb Sept 2011, jam 1551
Kek harilahir Amir
 
"Senyumlah sikit" ...
 
Amir dengan rakan - rakan lelaki

Amir dengan gadis -gadis pula ( :

Jom, mari kita potong kek !!

Bergambar kenangan beramai - ramai

Cenderahati untuk rakan - rakan

Hadiah dari kak Nana

Hadiah pemberian Pak/Mak Long ...

Hadiah pemberian ayah ...




02 September 2011

Kesian Atok ...

Habis beraya rumah kelima, kami balik rumah sendiri.

Atoknya tanya: "Berapa yang Amir dapat ?"

Amir: "Banyak sangat ni ... Atok dapat berapa?" [Dia dah siap keluarkan sampul sampul raya]

Atok: "Atok tak dapat pun" ...

Amir: "Kenapa semua - semua tak bagi atok duit, kesiannya Atok ... Nanti Amir bagi sikit duit Amir kat Atok ye ... Atok nak tak?"

Amir: "Atok kalau nak duit raya kena salam lah semua orang ... Mama suruh Amir salam, sebab tu Amir dapat ... Tapi kan ... [pause sekejap budak ni] Adik tak salam pun, tapi dapat jugak?"

Hahaha ... Kurang asam betul soalan dia ... Mama mampu sengih je, siapa nak jawab soalan tu...



31 August 2011

Mintak untuk adik

Mama ajar Amir salam raya. Amir ni pemalu sikit orangnya. Nak salam raya pun kena prektis hehehe ...

Mama: "Bila salam kena cium tangan. Salam dua belah tangan. Orang bagi duit raya kena cakap terima kasih" ...

Amir: "Kalau pakcik tak bagi Amir?"

Mama: "Eisshhh, jangan mintak pulak tau" ...

Jadi, kami mulakan perjalanan. Sampai rumah ketiga, kebetulan nak balik Amir memang dah dapat duit raya.

Amir: "Atok" ... Sambil menunjuk kat arah Arif Idlan yang memang sedang lena diulit mayang (tidur). "Atok, adik tak dapat lagi ... Atok bagi lah adik pulak" ...

Mama: "Adoiii budak ni !! Amir, malulah ... Janganlah mintak, kan mama pesan tadi" ...

Amir: "Amir tak mintak untuk Amir, Amir minta untuk adik" ...

Bertarikh: 31hb Ogos 2011